torsdag den 21. november 2013

Mit første møde med Den Store Bagedyst

Jeg har fulgt med i Den Store Bagedyst, da jeg ser op til Mette Blomsterberg som konditor, og jeg har derfor forsøgt mig med en af tærterne fra udsendelse 6.
Tærten blev lavet af Louise, som blev sendt hjem i samme program.
Den betår af en mørdejsbund med pistaciemasse, hyldeblomstcreme og granatæble og blodgrape på toppen

Det skal du bruge:

Mørdej:
250 g mel
125 g smør
100 g flormelis
1 æg

Det stuetempererede smør smuldres med de tørre ingredienser og samles til sidst med ægget. Mørdejen lægges på køl, indtil den rulles ud i 3 mm's tykkelse og lægges i tærteformen.

Pistaciemasse:
170 g rørsukker
160 g smør
1 vaniliestang
110 g mandelmel
50 g usaltede pistacienødder
2 æg
10 g mel

Bland sukker, vanilie og smør i en skål. Tilsæt først mandelmel og derefter pistaciemel. Pisk et æg i ad gangen og tilsæt mel og fordel massen i tærteformen.
Bag i 25 min ved 190 grader.

Hyldeblomstcreme:

4 æggeblommer
40 g sukker
1/2 spsk majsstivelse
1/2 dl hyldeblomstsaft
2 1/2 dl fløde
evt. lidt ekstra fløde at blande op med

Pisk æggeblommer og sukker lyst. Rør majsstivelsen ud i hyldeblomstsaften.
Kog fløden op og rør den sammen med saften og pisk den varme væske i æggeblandingen. Hæld det tilbage i gryden og varm op til den tykner og sæt derefter på køl.

Når cremen er afkølet kan der evt. tilsættes 1 dl pisket fløde, hvis man ikke ønsker cremen så "stærk"

Frugt og pynt:

2 granatæbler
2 blodgrape
1 spsk sukker
Pistacienødder og mandler

Blodgrapen skæres i fileter og "marineres" i sukkeret. Kernerne tages ud af granatæblerne.


Den afkølede creme lægges i tærten og frugterne fordeles hen over kagen og pyntes til sidst med hakkede mandler og pistacienødder

Ingen kommentarer:

Send en kommentar