tirsdag den 29. januar 2019

Verdens bedste karamelsnitter


Kender du "Cookist"?
Ellers burde du aflægge siden et visit (du kan finde den her). De har en masse sjove opskrifter og mærkelige ideer, så det er en ganske underholdende hjemmeside.
Men sagen er, at jeg så de lækreste karamelbarer på deres side på Facebook og måtte altså bare prøve at lave dem. Jeg synes dog det er lidt forstyrrende, at læse en opskrift på engelsk - selvom de havde skrevet både i engelske og danske måleenheder. Men jeg besluttede mig altså for at andre ikke skulle snydes for denne kage bare fordi opskriften er engelsk. 
Så nu har jeg oversæt den og ændret lidt som jeg synes den skulle være. Dog vil jeg lige komme med en lille advarsel inden du går i gang: de smager VIRKELIG godt og er stærkt vanedannende!!

Ingredienser til 12 stk.

Bund:
115 g margarine
30 g sukker
1 knsp salt
160 g mel

Karamel:
1 ds. kondenseret mælk
45 g smør
50 g sukker
3 g salt
2 tsk vaniliesukker

Top:
200 g mørk chokolade
30 g blød nougat

Sådan gør du:
Rør sukker, margarine og salt sammen. Tilsæt mel og ælt/rør i røremaskine til dejen samler sig. Pres dejen ud i en form på 21x21 cm beklædt med bagepapir. Brug håndroden for at kunne fordele dejen i formen.
Bag bunden 20 minutter ved 180 grader.

Imens gør du karamellen klar; alle ingredienser varmes op i en kasserolle under omrøring. Når massen når kogepunktet, røres konstant de næste 5 minutter. Hæld karamellen ud over bunden og bag yderligere 12-15 minutter. 
Lad kagen køle af og stil den i køleskabet, så den bliver helt kold.

Smelt chokoladen over vandbad og fordel oven på den kolde kage. Smelt nougaten (evt. mikroovnen) og brug en sprøjtepose eller decopen til at lave fine striber ovenpå den endnu ikke størknede chokolade. 
Stil kagen på køl til chokoladen og nougaten er størknet, men meget gerne til næste dag. Når kagen skæres ud, skæres kanterne først af, så du har et kvadrat. Dernæst deles den på midten. Hver rektangel skæres i 6 "barer".

Hvis du har et rundt træbræt, ser det sjovt ud at servere kagerne som et ur.
Kagerne kan desuden gemmes et par dage på køl - men det behøver du ikke bekymre dig om, for de skal nok forsvinde hurtigt!!






Ingen kommentarer:

Send en kommentar