torsdag den 27. august 2015

Solskinsbrød med krydderurter

Jeg var på planteskole i weekenden, hvor der var tilbud på krydderurter - så jeg købte 5 forskellige og plantede i nogle krukker i haven.

Da jeg så sad og kiggede i Gyldendals bagebog og fandt opskriften på et krydderurtebrød kunne det jo ikke passe bedre.
Jeg valgte at lave det i et utraditionelt design, som er en lille hyldest til den smule sommer, der er tilbage i Danmark.


Ingredienser til 1 brød:

25 g gær
2,5 dl lunkent vand
1 dl ymer
2 spsk olie
1,5 tsk salt
2 store håndfulde frisk krydderurter (jeg brugte timian, rosmarin, persille, oregano og basilikum)
150 g grahamsmel
ca. 400 g hvedemel

Forskellige kerner osv. til pynt på "strålerne" - f.eks. sesamfrø, havregryn, græskarkerner, hørfrø og solsikkekerner

Rør gær ud i vand og ymer. Tilsæt olie, salt, hakkede krydderurter, grahamsmel og det meste af hvedemelet. Ælt resten af hvedemelet i til du har en smidig dej - stil den til hævning 30 minutter.

Tag ca. 1/3 af dejen fra og form den til en flad bolle. Læg den på midten af bagepladen. Den resterende dej deles i 8 og rulles til ca. 20 cm lange pølser. Dyp dem i en dyb tallerken med vand og tryk dem ned i det valgte pynt. Fordel pølserne rundt om bollen og tryk dem forsigtigt strålen sammen med bollen. 
Lad "solen" hæve 30 minutter og pensl midten med vand inden den bages nederst i ovnen ved 200°C i ca. 25-30 minutter.

Lad det køle en smule inden det serveres. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar