søndag den 6. marts 2016

Nemme karamelkiks

Kondenseret mælk er blevet mere populært de seneste år - og det er da egentlig også en genial opfindelse; Kog dåsen et par timer og så har du karamel. Kondenseret mælk bliver dog overgået af dens tætte familiemedlem: karameliseret mælk. Så behøver du ikke engang at koge dåsen. Den skal bare åbnes, og så er der karamel.

For et par uger siden havde jeg planer om at lave en kage, hvor der skulle kondenseret mælk i og havde derfor bedt min bror om at købe en dåse med hjem. Men han var ikke klar over, at der både fandtes karameliseret og kondenseret mælk i to næsten identiske dåser - så han kom hjem med det forkerte.
Mine kageplaner blev så lavet om og dåsen med karameliseret mælk har stået inde i skabet siden.

Så skete der det, at jeg fik lyst til at lave "noget til aftenkaffen" den anden dag og satte mig derfor for at finde på noget med den karameliserede mælk. Og det var sådan disse karamelkiks blev til.

Mængden af karamel kan reguleres alt efter hvor syndige, kiksene skal være - man kan også smelte lidt mørk chokolade og dyppe halvdelen af kiksene i, hvis man rigtig skal give den gas!

Ingredienser til ca. 10 stk:

Mørdej:
150 g hvedemel
50 g flormelis
75 g smør
1/2 æg

Fyld:
1 ds. kondenseret mælk

Rør alle ingredienserne til mørdejen sammen og stil den på køl mindst 30 minutter.
Rul dejen ud og stik bunde ud i passende størrelser. På halvdelen af dem kan man vælge at stikke midten ud - enten med en stjerne, som jeg, eller en anden form.
Bag bundene 7-8 minutter ved 200 grader og lad dem køle af på en rist.

Smør halvdelen af bundene (dem uden et evt. hul) med karamel og læg en top på. Stil dem på køl indtil de skal serveres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar