onsdag den 17. august 2016

Fedtfattig kartoffeltærte med porre og bacon

Tærte er en af mine yndlingsretter, men det ærger mig sådan hver gang jeg laver en tærtebund og opdager, hvor meget fedtstof, der er i.
Det måtte være muligt at lave én uden alt det smør i - så jeg gik helt over i den anden grøft og lavede en bund helt uden smør. Bunden kan være lidt drilsk at få presset ud i tærteformen, men har en fin sprødhed, når den er blevet bagt.

Ingredienser til 1 tærte

100 g hvedemel
100 g rugmel
1,5 dl skyr
2-3 spsk olie
2 spsk vand
1 tsk salt

Fyld:
6 kartofler
1/2 porre
1 pk. bacon i tern

3 æg
125 g hytteost
2 spsk mælk
Salt og peber

De to slags mel røres sammen med skyr, salt, vand og lidt af olien. Dejen æltes sammen og der tilsættes lidt mere olie, indtil dejen hænger sammen.
Pres dejen ud i en smurt tærteform og prik den med en gaffel, inden den forbages 10 min ved 200°C.

Kartoflerne skrælles og skæres i tern. Kog dem 5 minutter i saltet vand. Skær porren i ringe og steg bacon på en pande.
Æg, hytteost, mælk, salt og peber piskes let sammen med en gaffel.

Fyldet fordeles i den forbagte tærtebund; Kartofler først, dernæst porre, bacon og æggemasse.
Bag tærten færdig - ca. 30 min ved 200°C, indtil tærten er gylden på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar