torsdag den 26. december 2013

Hjemmebagte trekornsflutes

Hjemmebagte flutes smager dejligt og da jeg har juleferie og dermed tid til at lave mad, ville jeg gøre lidt ekstra ud af aftensmaden i dag.
Opskriften giver 3 flutes, så jeg valgte at lave 2 af dem efter opskriften og lege lidt med de tredje. Resultatet blev som billedet nedenfor, hvor den ene halvdel er tilsat ketchup.
Opskriften er fra Gyldendals Bagebog med et twist:

Til 3 stk skal du bruge:
25 g gær
4 dl lunkent vand
3 spsk hørfrø
3 spsk sesamfrø
3 spsk havregryn
2 spsk olie
1 1/2 tsk salt
50 g grahamsmel
350 g hvedemel

Gæren røres glat i 1 dl af vandet. Resten af vandet tilsættes. Hørfrø, sesamfrø, havregryn, olie, salt, grahamsmel og det meste af hvedemelet røres i.
Det sidste mel røres i, og der tilsættes evt mere til dejen slipper skålen. Lad dejen hæve til dobbelt størrelse inden den deles i 3 og rulles til flutes, som har samme længde som bagepladen. Brødene hæver til dobbelt størrelse, pensles med mælk og drysses med sesamfrø.
Bag ved 225 grader i ca. 20 min.


Man kan også lave nogle andeledes flutes af denne dej. Kun fantasien sætter grænser - her er nogle af mine forslag:

 - Del dejen til et flute i to og bland ketchep, pesto eller soltørrede tomater i og sno med dejen uden         noget i.

- Del dejen til et flute i 3. Tilsæt pesto i den ene og ketchup i den anden og flet de 3. Dette giver nogle flotte trefarvede skiver af brødet

- Bland et krydderi f.eks. oregano i dejen (dette gøres nemmest inden melet kommes i dejen)

- Lav små kuvertbrød i stedet for lange flutes

Ingen kommentarer:

Send en kommentar