søndag den 1. december 2013

To slags pebernødder

Så blev det 1. december og det er ved at være på tide at bage nogle småkager, så min søster og jeg besluttede os for at bage pebernødder. Men vi fandt ud af, at der findes RIGTIG mange forskellige opskrifter på pebernødder, og vi kunne ikke beslutte os, hvilken af dem der skulle afprøves, så vi blev enige om at vi måtte lave to slags:


Pebernødder I - 110 stk:                                       (i kagedåsen til venstre)

Har en makron-agtig sprødhed

250 g hvedemel
1/4 tsk hjortetaksalt
1/2 tsk kanel
1/2 tsk peber
1/2 tsk stødt ingefær
1/2 tsk stødte nelliker
100 g smør
175 g sukker
1 æg
2 spsk piskefløde

Mel, hjortetaksalt og krydderier blandes sammen og den kolde smør hakkes i.

Sukker og æg piskes til æggesnaps og fløden blandes i. Melet samles og med æggemassen og æltes godt.
Dejen kan evt. stilles på køl et stykke tid før den rulles ud i fingertykke pølser og skæres i små stykker, som trilles til kugler.

Pebernødderne bages i 12-15 min ved 180 grader

Pebernødder II - 160 stk:                          (i glasset til højre)


250 g margarine
250 g sukker
1 dl piskefløde
1 1/2 stk stødt ingefær
1 tsk kanel
1/2 tsk bagepulver
1 tsk natron
1/4 tsk peber
500 g mel

Alle ingredienser æltes godt sammen og trilles til en fingertyk pølse, som skæres i mindre stykker og trilles til kugler.
Bag pebernødderne i 10-12 min ved 200 grader

Efter at have prøvesmagt begge slags pebernødder må jeg konstatere, at de begge er gode og må deles om førstepladsen.
Men du kan jo selv bage begge slags og finde din egen personlige vinder :) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar