onsdag den 18. marts 2015

Hjemmelavet tomatketchup med chili

Efter at have lavet fyldte tomater havde jeg en masse fyld fra tomater i overskud og kunne ikke nænne at smide det ud. Så kom jeg i tanke om en opskrift jeg havde fra et gammelt Familie Journal på ketchup og så måtte jeg jo i gang med at koge ketchup!
Denne ketchup kan serveres til æggekage, biksemad, pommes frites og meget mere :)

Ingredienser til ca. 4 dl ketchup

500 g tomater (her brugte jeg resterne af indmaden fra de fyldte tomater)
1 løg
1 tsk tørret chili
1/4 dl vand
1 tsk havsalt
1 1/2 spsk æbleeddike
50 g sukker

Skær løg og tomater i mindre stykker og kom i en gryde sammen med chili og vand. Lad det simre under låg i 1 time.
Purer blandingen med en stavblender og pres den gennem en si. Varm tomatmassen op igen og tilsæt salt, eddike og sukker. Kog ketchuppen til den har en passende konsistens - her skal man være tålmodig, det tager ca. 15 minutter.

Hæld ketchuppen i et skoldet glas og opbevar det på køl.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar