tirsdag den 7. januar 2014

Napoleonshatte


Min far er vild med napoleonshatte, så jeg havde lovet at lave nogle til ham (selv om jeg havde lovet mig selv at leve lidt sundt igen!)
Denne opskrift, som sikrer dig succes, er fra Mette Blomsterberg, som jeg mener er guden inden for bagning.
Jeg lavede dem med en udstikker på lidt mindre end 8 cm og fik 25 hatte.

Ingredienser:

Mørdej:
300 g hvedemel
100 g flormelis
150 g smør
1 æg

Alle ingredienser røres sammen i røremaskine og lægges på køl 1/2 time.

250 g marcipan
1 æggehvide
100 g sukker

Mørk chokolade
Usaltede pistacienødder

Æggehvide og sukker røres sammen og stilles på bordet ca. 1 time for at "opløse" sukkeret. Æggehviden æltes ind i marcipanen lidt efter lidt.


Mørdejen rulles forholdsvis tyndt ud og der stikkes ringe ud med en kruset udstikker på ca. 7,5 cm.
På hver ring lægges en kugle af marcipanmassen (lidt mindre en en bordtennisbold)
Dejen foldes op om marcipanen og trykkes let med tre fingre.
Lidt hakkede, usaltede pistacienødder drysses ud over, inden de bages gyldne (7-9 min) ved 200 grader.

Når kagerne er afkølede dyppes bunden i chokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar