onsdag den 15. januar 2014

Snickers-hapser

Jeg var inde og kigge på bloggen The Cakeaholic og faldt over disse "snickers squares", som jeg bare måtte forsøge at lave.

Jeg har ændret mængden af peanuts, da jeg synes det var lidt voldsomt med så mange nødder i forhold til bund og karamel.
Jeg fik 16 pæne stykker af denne opskrift:

Kiksebund:
250 g hvedemel
170 g margarine
85 g sukker

Margarine og sukker røres sammen og hvedemelet tilsættes lidt ad gangen - her er man nødt til at ælte med hænderne for at gøre fedtstoffet blødt.
Dejen presses ud i en form (ca. 20x20 - beklædt med baepapir) og bages gylden ved 190 grader i ca. 25 min.

Karamel:
200 g smør
200 g sukker
3 spsk lys sirup
6,5 spsk kondenseret mælk
100 g peanuts

Mens kagen køler af i formen laves karamellen: smør, sukker, sirup og kond. mælk hældes i en kaserolle og koges ca 8-10 min til karamellen tykner (omrøring er vigtig, da karamellen nemt brænder på i bunden). Hæld karamellen over kagen og lad det stå et par min inden der drysses peanuts ud over kagen. Sæt den på køl indtil karamellen har sat sig.

Pynt:
100 g chokolade
evt. lidt hakkede peanuts

Chokoladen smeltes og hældes over den afkølede kage og der pyntes evt med hakkede peanuts.
Kagen stilles i køleskabet til chokoladen er størknet og kagen er helt kold - herefter skæres den ud i passende stykker.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar