tirsdag den 26. november 2013

Forskud på julens glæder


Jeg elsker december. Og jeg elsker at bage småkager med min familie, så da vi har travlt i december blev vi enige om at lave første portion småkager i går aftes.
Valget faldt på nogle mandelsmåkager som vi også forsøgte os med sidste år. Dejen er meget smuldret, og min mor var sikker på, at de ikke ville lykkedes og var parat til at smide dejen ud, men da de blev bagt, kunne vi begge konkludere at de smagte fantastisk.

Det skal du bruge til ca. 50 stk:

270 g hvedemel
100 g margarine
270 g sukker
2 tsk vaniliesukker
1 dl vegetabilsk olie
1 tsk hjortetakssalt
ca. 25 smuttede mandler

Rør margarins, sukker og vaniliesukker sammen. Tilsæt olien lidt ad gangen. Bland mel og hjortetakssalt og sigt i massen. Rul/tryk dejen ud i 2 stænger og skær hver i 25 stykker, som formes til kugler (ikke kuglerunde, men bare sådan cirka).











Sæt kuglerne på en bageplade og tryk en halv mandel i hver kage.

Bag i 10-15 min ved 175 grader.

Når kagerne er afkølet lægges de i en (lufttæt!) kagedåse




Ingen kommentarer:

Send en kommentar