søndag den 24. november 2013

Havregrød i forklædning

Der er ikke noget bedre end hjemmebagte boller!
Jeg har i dag forsøgt mig med en ny slags. Da jeg først så opskriften kunne jeg slet ikke lige forestille mig havregrød i boller, men jeg må sige, at det er nogle af de bedste boller, jeg har lavet til dato - bollerne har en rigtig dejlig smag og er tilpas svampede på grund af gulerødderne.
Opskriften siger, at der bliver 30 boller, men jeg lavede 21 i stedet for, som havde en pæn størrelse.

Ingredienser til 20-30 boller:

1100 g hvedemel (erstat evt. de 100 g med grahamsmel)
2 dl havregryn
4 dl vand
50 g smør
3 1/2 dl vand
3 tsk salt
2 spsk honning eller sukker
50 g gær
350 g gulerødder
1 dl solsikkekerner

Lav havregrød af gryn og de 4 dl vand. Smørret smeltes.

Gæren røres ud i 2 1/2 dl af vandet, og tilsættes derefter salt og honning. Den sidste dl vand hældes i det smeltede fedtstof og hurtigt efter i gærblandingen. Havregrøden, gulerødder, solsikkekerner og mel tilsættes, men vær opmærksom på mængden af mel, da der er forskel på, hvor saftige gulerødder er.
Lad dejen hæve i 20 min, inden den formes til boller og efterhæver mens ovnen varmer op.
Bollerne pensles med en blanding af 1 æg og 1/2 dl vand og der drysses evt. med solsikkekerne.


Bag bollerne i 15 min ved 225 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar