tirsdag den 24. december 2013

Ris a la mande til juleaften

Så blev det den 24. december, og alle glæder sig til at være sammen med deres familier.
Jeg skal selv ud til min mormor og morfar, men har lovet at tage ris a la manden med for at aflaste deres køkken en smule.
Husk at lægge en mandel eller to til side :)



Her er opskriften, der er et sikkert hit hvert år: (4 pers.)

Dag 1:
65 g grødris
1/2 l sødmælk
1/2 vaniliestang

Vaniliestangen flækkes og kornene skrabes ud. Mælken bringes i kog og ris og vaniliekorn -og stænger tilsættes. Skru ned for varmen og lad koge ca. 45 min. (man kan lade grøden koge 30 min og derefter pakke gryden ind i håndklæder og sætte den under sin dyne de sidste 15-20 min)
Grøden sættes på køl natten over.

Dag 2:
70 g smuttede, hakkede mandler
1 1/2 spsk sukker
1-2 spsk sherry
3 1/2 dl piskefløde

Vaniliestængerne tages op af grøden, og de sidste korn skrabes ud.
Grøden røres med mandler, sukker og sherry. Fløden piskes - ikke for meget og ikke for lidt, men så den er lind - og vendes forsigtigt i grøden.
Smag til og lad den stå koldt nogle timer før den serveres med kirsebærsauce eller hvis der er mange børn med, som ikke er så vilde med de store bær i saucen kan jeg anbefale kirsebærsirup.

Gryden, grøden er blevet kogt i, er stort set umulig at gøre ren, men hvis man hælder ca. 1 cm vand i og drysser 1 tsk bagepulver i og lader stå natten over går det lidt nemmere.
Glædelig jul!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar