søndag den 4. oktober 2015

Hjemmelavet müsli - økonomisk og lækkert!

Jeg kan godt blive overrasket, når jeg er i et supermarked og kigger på müsli. Jeg synes simpelthen det er så dyrt, hvis det ikke lige skal være det billigste, som kun består af havregryn og rosiner.

På en søndag som i går, hvor jeg havde masser af tid undrede jeg mig over, hvad det mon koster at lave sit eget müsli frem for at købe det - og så satte jeg mig for, at det skulle undersøges:

Jeg lavede en portion müsli, som jeg ofte gør, men denne gang vejede jeg nøje af, hvor meget jeg brugte af de forskellige ingredienser. Derefter undersøgte jeg priserne på nettet - hvilket er nemt med diverse hjemmesider, hvor man kan bestille dagligvarer fra sit supermarked.

Jeg lavede regnede kiloprisen ud:


Jeg fik her regnet mig frem til at mit hjemmelavede müsli koster omkring 39 kr. pr. kg. at lave. Så måtte jeg jo undersøge kiloprisen på forskellige typer müsli fra et supermarked for at kunne sammenligne:

  • X-tra müsli med frugt: 26,95 kr.
  • Coop müsli fruit and nuts: 37,27 kr.
  • Kornkammeret øko müsli: 39,93 kr.
  • Axa müsli guld: 51 kr.

Jeg har altså fundet ud af, at med mindre man køber müsli fra Coop eller X-tra kan det godt betale sig at gå i køkkenet selv.
Og ud over at det er billigere, så synes jeg også det smager meget bedre. Derudover ved man præcis, hvad der er i - og så tager det ikke så lang tid at lave :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar