onsdag den 1. januar 2014

Festlige velkomstdrinks og en fin nytårsdessert


Vi fik gæster i går, og det var mig, der stod for velkomstdrinken, men da jeg ikke er ret vild med en alt for gennemtrængende smag af alkohol blev det til en lidt tøset udgave af slagsen:
Drinken blev serveret i champagneglas med en sukkerkant - dyppet i rød frugtfarve og sukker. Den bestod af 1/3 Pink Pirate og 2/3 sprite.



Efter vi havde spist carpaccio til forret og oksemørbrad til hovedret var det tid til min dessert. Jeg havde lavet en hasselnøddeparfait, som blev serveret med chokoladekagen, som jeg har lagt ind tidligere i december.

Isen laves således:
1 dl hasselnødder
5 dl piskefløde
5 pst. æggeblommer
1 dl flormelis
1 tsk vaniljesukker
4 + 4 spsk hasselnøddecreme (f.eks. Nutella)

Hasselnødderne ristes på en tør pande, indtil hinderne begynder at blive brune og revner. Skallerne gnides af i et viskestykke og halvdelen hakkes groft.
Fløden piskes til skum. Pisk æggeblommer hvidt og skummende med flormelis og vaniljesukker. Tilsæt 4 spsk hasselnøddecreme og pisk til massen bliver jævn. Flødeskummet vendes i.
Halvdelen af massen hældes i en form (springform eller rugbrødsform) beklædt med film. Resten af hasselnøddecremen varmes i mikroovnen til den er lunken og mindre tyktflydende. Læg halvdelen af cremen over isen som striber og drys de hakkede nødder over. Hæld resten af ismassen i og dekorer med det sidste hasselnøddecreme i dekorativt mønster og drys de hele hasselnødder over.
Isen sættes i fryseren 5-6 timer.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar